Sunday, July 6, 2014

8 Hari Di Bulan Puasa

Baru lepas beli baju raya Aaron Aziz yang dijual di Jakel Trading Jalan Tuanku Abdul Rahman, bukan itu yang aku nak ceritakan sebenarnya, 8 hari puasa ?? penuh ke puasa korang ?? aku penuh. Aku ni walaupun takde rupa orang beragama,warak dan alim tapi bab wajib ni aku memang buat. Susah nak aku tinggalkan bab-bab ni.

Bila tengok orang shopping barang-barang raya kat jalan TAR tadi yang penuh ghairah membeli kelengkapan raya aku teringat 2 tahun dulu betapa passionnya aku nak sambut raya masa tu, padahal raya aku setiap tahun sama je takde apa yang berbeza dan unik. Sejak ramadhan 2013 aku dah tak ambik port sangat pasal nak beraya ni, pada hakikatnya aku last eksaited sambut hari raya aidilfitri ni masa aku tingkatan 1. lepas tu langsung dah tak eksaited sebab aku bukan macam budak-budak lain yang balik kampung setahun sekali, aku dulu masa duduk kat Sarawak hampir setiap minggu balik kampung. Jadi feeling nak merasa suasana kampung tu takde lah sebab dah selalu sangat kan pergi - balik.

Masa lapar   lapang aku di bulan puasa ni dihabiskan dengan menonton video-video dokumentari dan Usop Sontorian di Youtube, aku bersyukur dengan kewujudan internet dan youtube ni yang mampu membuatkan golongan lonely planet macam aku ni mampu meluangkan masa berjam-jam dihadapan laptop tanpa mengira berapa jam lagi waktu untuk berbuka puasa. Menjelang jam 7.20 petang, aku pun mandi lah ini boleh dikatakan 1 tabiat yang membazirkan masa sementara menunggu waktu berbuka. Sekurang-kurangnya tak perlu lah aku menunggu macam orang countdown new year, yang kira detik demi detik menjelang tahun baru.

Paling mengharu birukan ialah walaupun dah 8 hari berpuasa tapi aku masih belum lagi pergi ke pasar ramadhan, maklumlah kena silent treatment ni semua benda yang kita plan, semuanya tak jadi. Seperkara lagi, belum lagi aku mencatatkan rekod berbuka puasa di hotel seperti bulan ramadhan tahun yang sudah. Tahun lepas sekali saja aku berbuka puasa di hotel dan tahun ini paling minimum 1kali saja berbuka di hotel cukup lah. Kalau lebih lagi bagus kan ?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.