Friday, January 30, 2015

Rotan Oh Rotan.....

Kecoh di dunia fb dan twitter pasal ibu-bapa akan dikena kan hukuman kerana merotan anak, serta merta pula generasi 60,70,80 an yang dah biasa dirotan ni menjadi keyboard warrior kononnya tanpa rotan tu mereka takkan jadi manusia.

Aku pun berfikir sejenak, generasi 80 dan 90 an macam aku pun ada jugak yang merasa kena rotan dan sebat tapi hairan...generasi aku ni lah yang banyak kaki dadah,merompak dan dari generasi yang kena rotan ni lah makin meningkatnya kadar jenayah. Apa ingat rotan ni boleh selesaikan semua masalah ?? memang ye pukul anak tu untuk didik dia jadi manusia, tapi berdasarkan pengalaman aku. Mak bapak ni ada jugak dia punya bahlul yang tak boleh sorok, dengar cakap orang percaya 100% lepas tu dum dam bush anak kena pukul tanpa dengar cerita dari sebelah anak. At the end of the day budak tu rasa benci dengan mak bapak dia. Pasal dengar cerita dari sebelah pihak saja.

Satu hal lagi, majoriti yang anak-anak bermasalah ni datang dari famili ramai 4-9 beradik biasanya. Pastu mula la dengar alasan bodoh dari mak bapak, " dia ramai adik beradik, saya bukan boleh jaga dia sorang je. Yang lain pun perlukan perhatian jugak " Alasan sebegini la yang biasa kita dengar dari mulut mak bapak yang cuba lepas tangan bila anak-anak buat masalah. Ewah...ewah, kau tu malam jumaat sedap-sedap laki bini tembak itu ini alih-alih keluar 4-9 anak. Bila dah besar kau tak mampu nak jaga, bagi alasan sibuk kerja lah, nak uruskan adik beradik lain lah. Apa masa nak berseronok tu kau tak fikir nak kawal jumlah keluarga ? cara yang mudah guna rotan untuk sebat budak-budak ni, dah jadi macam gembala kambing pulak mak bapak ni.

Kau tengok negara maju, diorang pun ada masalah macam ni jugak. Tapi diorang ok je tanpa guna rotan untuk didik anak-anak, sebab ape ?? diorang tak sibuk nak beranak ramai. Paling ramai pun 3 orang anak je 1 keluarga, standard 1-2 orang je anak 1 keluarga. Memang susah kalau kau nak jumpa anak diorang 4-9 orang. Budak-budak di negara maju pun ada masalah mora kadang-kadang ada yang lagi teruk dari di Malaysia, tapi mujurlah asshole-asshole ini tak membiak dengan subur sebab diorang datang dari keluarga kecil, adik beradik tak ramai, jadi susahlah sifat bahalol ini tersebar dan membiak. Bila anak sikit kurang la bebanan dia, baik dari segi bebanan wang atau masa. Lebih mudah nak jaga 2 anak dari 5-7 orang anak bukan ??

Isunya disini, bukan kuantiti anak yang perlu kita utamakan, tetapi KUALITI. Biarlah anak sikit yang penting kita sebagai ibu-bapa perlu lah meluangkan masa yang cukup untuk anak-anak. Apa fungsi kita sebagai mak bapak kalau susah nak luangkan masa dengan anak ? anak-anak tu pun nak jugak rasa kasih sayang mak bapak. Apa kau ingat dengan merotan anak-anak tu, lepas tu marah dia bagi alasan " aku sibuk dengan kerja aku, kau jangan nak tambah masalah aku !! " ini serius bangang. Dahla susah nak luangkan masa dengan mak bapak, lepas tu lebih banyak merasa hukuman rotan dari belaian maka bapak.

Aku berharap la generasi selepas aku ini lebih bijak dalam merancang keluarga. Yang penting buktikan pada generasi akan datang tanpa rotan pun mereka boleh jadi manusia berguna.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.