Sunday, February 8, 2015

Edisi Sedar Tak Sedar Minggu Ini

Apa yang dipaparkan dalam gambar di bawah ini memang ketara berlaku di sekeliling kita hari ini dan perubahan ini terjadi sebab evolusi..contohnya dulu-dulu nak makan makanan segera macam Mekdi, Kepsi tu satu benda mewah untuk kita sekarang harga 1 set kepsi,mekdi tu lebih murah dari 1 set nasik campur. Nampak tak perubahan ketara dia tu ??


Dulu nak dengar lagu kita dengar radio dulu lepas tu baru beli CD,Kaset. Sekarang ramai-ramai pakat download secara haram dari internet. Dulu radio atau walkman adalah starter kit kepada penggemar muzik, sekarang masing-masing ada mp3 dalam selfon masing-masing. 


Dulu-dulu kalau bercuti kita semua wajib bergambar bersama-sama dan posing dalam gambar tu macam tangkap gambar hari raya je. Semua berdiri dan senyum, pose yang lain sikit buat simbol peace dan tangan setan sambil tangkap gambar. Sekarang bila bercuti je mesti ambik gambar selfie, dan tunjuk paha lepas tu upload kat instagram. 5-6 tahun dulu, selfie ni adalah pose gambar paling jijik sekali entah kenapa sekarang ni masing-masing sibuk nak ada monopod dan sibuk selfie sana sini.



Dulu-dulu hari jadi adalah hari paling gembira, dapat hadiah, boleh makan makanan best-best, kawan-kawan ada untuk meriahkan hari jadi kita. Seronok dia mengalahkan hadiah dapat no 1 dalam kelas. Tapi tu dulu, sekarang yang ada cuma ucapan selamat hari jadi di laman sosial.


Kecik-kecik dulu kalau sakit benda yang paling kita tak suka ialah makan ubat. Pahit ubat tu kadang-kadang buat kita rasa nak muntah balik je ubat tu lepas makan. Tapi sekarang ni pergi klinik la paling dibenci, bukan sebab takut jarum suntikan atau doktor tapi takut bil perubatan yang mahal. Ubat selsema,demam kat klinik swasta saja dah Rm 60 lebih.


Dulu-dulu, waktu petang memang wajib bersukan atau main permainan budak-budak. Sape yang tak bersukan tu nampak sangat la ganjil dan sape yang tak main polis entri, main sembunyi-sembunyi tu nampak sangat kera sumbang. Dulu la...sekarang bile sebut bola je semua fikir Fifa, PES, Football manager. Budak-budak urban pulak sibuk main game dalam smartfon.


Tapi dalam semua ni masih ada yang kekal, kecik-kecik dulu kita tengok ultraman dan ultraman tu jadi minat yang wajib untuk budak-budak umur 5-10 tahun. Sekarang bila astro ceria, Ntv7 ulang balik ultraman dan siri kartun lain yang kita tengok masa budak-budak dulu dan adik-adik kita yang masih kecik ni teruja tengok kartun gitu dah jadi macam 1 jambatan pulak untuk kita yang dewasa ni jadi sekepala dengan adik kita yang kecik tu.

Macam Star Wars, dari tahun 70 an sampai lah ke Star Wars 7 yang bakal keluar tahun ni. Semua peminat dari setiap pelusuk umur tak sabar tunggu filem terbaru Star Wars ni yang bakal membuka lembaran baru dimana tiada lagi watak ikonik, Darth Vader, Anakin, Luke, Obi Wan dan Han Solo. Mungkin peminat Star Wars yang terdiri dari mereka yang lahir di era 2000 an pula akan muncul ??



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.