Thursday, June 2, 2016

Filem Demolition



Davis Mitchell - seorang pelabur yang berjaya, satu hari semasa berbual tentang peti sejuk di rumah mereka yang sudah bocor tiba-tiba kereta yang dipandu isterinya dan mereka tetlibat dalam kemalangan.

Isterinya terkorban tetapi Davis hanya cedera ringan. Isterinya sebenarnya mengandung dan berita seakan-akan tidak mengejutkan Davis. Seolah-olah dia baru saja bangun dari tidur yang panjang. Semasa di hospital, dia membeli snek dari mesin layan diri, tetapi snek itu tersangkut. Davis menelefon operator syarikat pembekal mesin layan diri itu supaya memulangkan wang nya kembali. Walaupun jumlahnya hanya 50 sen !! Davis pula bukanlah seorang yang miskin, dia tinggal di rumah banglo dan bekerjaya tetap di syarikat milik bapa mertua nya dan memegang jawatan besar. 

Pada satu malam selepas memecahkan dan meleraikan peti sejuk yang menjadi bahan leteran mendiang isterinya, Julia. Dia mendapat panggilan dari Karen, wakil dari syarikat pembekal mesin. Dari situ bermula lah hubungan persahabatan antara mereka walaupun pada awalnya Karen enggan bersemuka dengan Davis. Karen tinggal di sebuah rumah usang bersama pasangannya yang juga pemilik syarikat pembekal mesin itu, bersama seorang anak lelaki yang mempunyai masalah disiplin di sekolah. 

Secara tidak sengaja, semasa menaiki keretapi, Davis telah menegur seorang wanita. Dan tak lain tak bukan itu adalah Karen !. Davis akhitnya merasakan kehidupannya kembali bermakna. Selama ini dia hanya bangun-pergi kerja-pulang kerja-tidur, satu fasa yang cukup membosankan dalam hidupnya. 

Dia mula hilang pedoman dengan membayar kontraktor meroboh rumah, untuk melepaskan giannya. Tindakan Davis yang seperti orang hilang akal itu merisaukan bapa mertuanya, setelah dia meleraikan satu persatu komputer miliknya di pejabat. Dia akhirnya disuruh berehat. 

Chris, anak lelaki Karen mula berkawan dengan Davis setelah dia digantung persekolahan. Davis pula mula hilang akal apabula membawa Chris datang ke rumahnya dan meroboh rumah itu. Kerana rumah itu lambang kejayaan nya tetapi sebenarnya Davis kosong kerana dia tiada kawan untuk bersosial, tiada pengalaman manis untuk dikenang, tiada keluarga. 

Davis akhirnya mendapat tahu, mendiang isterinya sebenarnya mengandung anak hasil hubungan dengan orang lain. Orang yang melanggar kereta mereka semasa kemalangan itulah pasangan skandal isterinya. Apabila mendapat tahu semua itu, Davis menerima dengan tenang kerana dia tidak cintakan isterinya itu. Mendiang isterinya itu hanyalah platform kepadanya untuk mencapai status yang dimilikinya pada hari ini, iaitu status yang tidak ada makna pada hidupnya. 

Bapa mertuanya, Phil akhirnya menggunakan wang insuran milik Julia sebagai biasiswa kepada pelajar Universiti. Davis semasa zaman kolejnya bukanlah pelajar cemerlang, dia mengupgh seorang rakan untuk membuat segala paperwork itu. 

Davis mula menemui erti hidup yang sebenar, dimana dia rasa circle kehidupannya lebih ber erti dengan Chris dan Karen yang jadi tempatnya berkongsi cerita. Kini Davis lebih bersemangat untuk membina semula kehidupannya. 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.