Saturday, October 22, 2011

kota amsterdam

 posted by azfar

aku selalu berangan yang satu hari nanti aku akan menetap di amsterdam,belanda.sebab amsterdam ni bandar yang cantik dahtu kemudahan semua lengkap plak tu.takde la hiruk pikuk mcm kat KL yang 'maju ' tapi berserabut dan tak terancang ni. di amsterdam aku hanye perlu berbasikal je pasal pengangkutan awam di antara terbaik di dunia,jauh berbeza kalau nak bandingkan dengan malaysia yang korup dan pemimpin menindas rakyat ni.







nama amsterdam tu berasal dari perkataan sungai AMSTEL dan DAM empangan yang terdapat di situ. sebabnya kota amsterdam ni asalnya sebuah perkampungan nelayan pada abad ke 12 dan para cerdik pandai belanda berjaya mencipta sistem perparitan dan saliran yang menghalang air laut dari memasuki kota amsterdam dan berjaya menjaga kebersihan air sungai AMSTEL tidak seperti sungai klang dan sungai gombak dah macam sungai loji aku tengok.kota amsterdam juga dikenali dengan undang2 nya yang longgar seperti menghalal kan pelacuran dan dadah,contohnya kedai 'kopi' di negara itu membuat kopi dari marijuana. tapi amsterdam mempunyai kadar jenayah terendah di dunia,sesuatu yang pelik.

di amsterdam juga terdapat pelbagai muzium.dan di sungai amstel para pelancong boleh menaiki bot utk meninjau kawasan setempat.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.