Tuesday, December 24, 2013

Kisah Top Up Maxis Dan Nombor Phone

Masa aku nak call miss D petang semalam aku terkejut pasal apa keluar suara operator suruh aku top up sebab aku cek baki kredit aku ada dalam 14++. Tiba-tiba aku teringat yang Hotlink Youth Club Plan aku dah tamat tempoh, terpaksa la aku beli top up RM10 semata-mata untuk aktifkan nombor maxis ni.

Sampai di Pernama, cashier tu kata Top Up RM10 dah habes....pelik campur hairan pun ada dalam fikiran aku masa tu, sebab dia buat top up secara online dan print out dari mesin kad kredit/debit macam yang kita selalu jumpa di Petronas tu. Aku pun beli je la top up RM 5 + 5 = RM 10. Di rumah aku pun terkejut kenapa kod top up ni tak sah !? dah banyak kali try dan dalam 1 jam tu berkali-kali jugak la aku mendail *100# untuk membebaskan nombor maxis aku dari sekatan, dalam tempoh tu berkali-kali jugak lah aku melayari laman sesawang Maxis tapi takde satu pun FAQ yang betul-betul membantu.

Dalam pressure tu aku pun mengadu kat Miss D yang nombor aku ni problem, tadi suara operator  suruh top up aku pun top up tapi bila nak key in nombor kad top up ni dikatanya nombor tak sah pulak! dalam tak keruan tu pun aku mendapat hidayah......

Rupa-rupanya nombor yang aku key in *111* 16 angka # tu salah !!! aku key ini nombor bar kod bukan nombor PIN top up !!! LOL nombor bar kod tu adalah nombor yang di scan untuk pengesahan penjualan top up itu oleh cashier dan nombor PIN ialah 16 angka yang berada di bahagian bawah resit top up !! dan juga nombor sebenar dan sepatutnya aku key in...nasib baik aku tak call maxis customer service, kalau tak dengan aku sekali dapat malu

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.