Tuesday, December 24, 2013

Pasar Ikan Waterfront Sejarah Yang Hilang...

Setelah sekian lama tidak menyelusuri tebingan Kuching atau nama Inggerisnya, Waterfront aku berasa sedikit hairan kerana pasar basah yang berada di kawasan Brooke Dockyard berdekatan India Street sudah tiada lagi dan patut lah aku berasa  hairan kenapa sebelum bila pergi ke Waterfront, aku akan bermula dari kawasan yang berhadapan dengan Kompleks Mahkamah lama seperti kebiasaan, bukan dari kawasan yang serba asing ini. Bila difikir kembali, rupa-rupanya tapak di mana aku melangkah ini dulunya adalah bekas tapak pasar ikan, patut lah aku berasa perjalanan sepanjang tebingan Kuching ini berasa sedikit jauh kerana laluan yang pendek 1 ketika dahulu sudah dipanjangkan.....


Semasa sampai di seberang sungai, aku sempat mengambil gambar waterfront dari kawasan seberang, ini menjadi petunjuk kepada aku untuk 50 tahun akan datang untuk melihat sejarah apa pula yang bakal hilang selepas pasar ikan, apa pula yang bakal dirobohkan..... hairan dalam kepala yang sedang pening ketika itu.... Negara-negara Eropah seboleh-bolehnya ingin mengekalkan bangunan lama mereka untuk dijadikan tapak warisan dan tarikan pelancong, tapi di negara dunia ketiga ini warisan zaman berzaman itu dirobohkan atas dasar pembangunan dan kemajuan.... kemajuan ??? sebaik saja aku kembali ke waterfront aku sempat melihat ke gigi air sungai sarawak dan terdapat sisa-sisa sampah yang terdampar dan lagi menyakitkan pemandangan terdapat kipas berdiri dan duduk yang dibuang ke sungai terdampar disitu.. ini ke kemajuan ??  my arsehole



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.