Sunday, September 16, 2012

Ayah Dan Ibu Itu Tanggungjawab Kita

Kini kau lupakan ibu
Lupakan juga ayahmu
Mengapa kau begitu
Setelah sinar kau ketemu

Tidakkah kau kasihan
Ibumu sendirian
Di sini bukan syurga
Patut kau campakkan

Aku tak nafikan yang aku jugak macam remaja lain,memberontak,cakap kasar,kurang ajar dan tak dengar kata.tapi dalam hati aku takde sape yang tahu tersorok tanggungjawab seorang anak.aku jugak selalu memberi bantuan contohnya bila mak bapak aku sibuk dengan tugas mereka,aku lah yang akan menggantikan tempat mereka dengan menemani adik aku kemana saja dia pergi.5 tahun dulu aku tak fikir benda ini tapi pada hari ini aku berasa ini satu tanggungjawab kerana sudah sampai masanya aku mengajar diri aku tentang peranan seorang bapa.

paling aku tak suka ialah bila seseorang itu ada tanggungjawab sendiri tetapi lebih suka memilih kawan atau member tanpa memikirkan ibu bapa di rumah.tak kiralah adik beradik ada 10 dirumah tetapi si ibu pasti akan mengingati anak nya yang tak ada bersamanya.aku paling tak suka bila tanggungjawab kepada ibu diabaikan sebaliknya lebih memilih keseronokan bersama kawan yang disangka sahabat sejati padahal sebenarnya ular sawa yang akan memakan diri.sudah la si ibu sakit tapi sanggup bermalam di rumah kawan untuk tempoh lebih lama hanya kerana si kawan tidak puas bersama untuk satu malam saja,ingat lah awak tu bukannya 7 hari seminggu berada di rumah bersama ibu bapa.

daripada sibuk selesaikan hal rumah tangga orang lain,lebih bagus aku menjaga mak aku yang sakit di rumah.memang aku masih ada mak yang sihat walafiat tetapi aku jugak pernah merasai kehilangan 'seorang ibu', arwah nenek aku menderita sakit selama 6 bulan dan pada hari kematian dia tanpa aku sedari aku menitis air mata kerana dialah yang menjadi 'ibu' kepada aku dengan memberi didikan kepada aku dia menderita sakit selama 6 bulan dan akhirnya dia pergi untuk selamanya walaupun sudah 7 tahun dia pergi tetapi aku masih 'sakit' dan gagal menghilangkan kerinduan dan kesedihan aku atas kehilangan dia.sejak pemergian arwah nenek aku 7 tahun lalu kehidupan aku berubah sama sekali,aku hilang tempat mengadu,di pagi syawal aku rindu bermaafan dengan dia,di hujung minggu aku rindu seseorang yang bergurau sambil menyediakan nasi goreng kepada aku.

sudah 8 tahun hari raya aku hilang kemeriahannya,bermula pada raya 2004 arwah mula dikesan menghidap ketumbuhan di lehernya dan seterusnya bermula la fasa sedih dalam hidup aku.kepada sesiapa yang mempunyai ibu,nenek hargai lah mereka sementara masih ada.

ayah dan ibu
itu lah permulaan kami,dapat melihat bulan dan matahari
yang dikurniakan dari ilahi
ayah dan ibu lah mesti dihormati

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.