Tuesday, January 24, 2012

ke-pendek-kan akal filem dan drama melayu tentang england

 

pelik nya tajuk?? nanti aku terangkan.betapa lemah nya pengetahuan produser drama dan penulis skrip tentang england.asal drama yang kisah tentang sebuah keluarga kaya dan duduk kat rumah besar mesti sebut mak,ayah,kakak,abang dia pernah ke london .
persoalannya,london belah mane tu?? yang aku tau london tu ada banyak pecahan daerah di dalam nya.bukan sekadar sebuah bandar biasa yang penduduk nya hanya ribuan orang,jumlah penduduk london dianggarkan 24 juta orang bermakna kota london ada banyak pecahan daerah di dalam nya.tak perlu la sebut dari daerah yang rakyat malaysia tak tau macam dagenham,wandsworth,camden,brent,ealing dan sebagainya.cukup la sebut dari east end,west london,central london atau west end ke.

skrip : makcik I baru balek dari london
skrip : oh ye ke.

ulasan : memang korang akan kata betapa serabutnya aku nak mintak diorang sebut dengan detail tempat tu,tapi time bercakap bila aku bgtau yang aku dari KL orang akan tanya blek : KL area mane?? macam tu jugak la aku nak ada pada skrip drama melayu ni.bukan kena bayar pun bagitau belah mana kota london tempat dia duduk tu. kalau cakap dia dari kensington & chelsea boleh promote tempat yang dia sebutkan tu dan jugak membuka mata dan minda orang kita yang fikir london tu hanya lah bandar kecil seperti putrajaya.



lagi satu,asal berkaitan england je mesti LONDON yang jadi bahan skrip nya kenapa tak sebut manchester,lancashire,sheffield,cambridge,birmingham,ipswich,norwich,nottingham,canterbury.yang lain daripada yang lain pun hanya cikgu kemisah kirkby - sebuah cerita yang aku tak pernah tengok.hanya tahu kirkby itu adalah nama maktab perguruan iaitu kirkby college tempat di mana para2 cikgu bahasa inggeris dari malaya  era pra merdeka dan pasca merdeka belajar. dan bunga dari liverpool - tak pernah tengok tapi tengok iklan drama  ni je kat tv1. aku tau pasal kedua-dua drama ni pasal RTM yang nak tayangkan.kalau bagi kat astro atau media prima minta maaf la,jangan harap diorang nak terima,yang diorang tahu hanya lah glemer dan sensasi saje.
cuba bayangkan produksi luar buat skrip drama/filem berkaitan malaysia tetapi hanya KL disebut berulang kali.terasa macam georgetown,johor bahru,kuantan,kota bharu,kangar,ipoh dan bandar2 lain macam tak wujud je.agak nya penulis skrip tempatan kena membaca peta england dengan lebih kerap lagi untuk mengetahui lebih jelas yang england bukan hanya ada london saja tapi juga ada bandar2 lain.  kadang2 kebodohan juga terserlah dengan mengatakan yang tower bridge itu ialah london bridge.memang benar dari segi geografi layak dipanggil london bridge kerana berada di london,tetapi dari fakta ia lebih layak dipanggil tower bridge kerana mempunyai tower @ menara yang membezakannya dengan jambatan lain.london bridge sebenar hanya lah sebuah jambatan biasa yang tiada tarikan .

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.