Saturday, May 25, 2013

Satu Panahan Kilat





Di tahun 2013, aku kebosanan selepas habis pengajian diploma sedang aku berjalan disekitar desa wangsa keramat aku terkejut kenapa tiba-tiba ada ribut,aku dah sampai ke blok D dan sedang aku berfikir patut kah aku kembali ke rumah atau menunggu hujan teduh tu aku pun berangan-angan lah,memikirkan sepanjang 5 tahun dulu apa yang telah berubah disini.

Aku membuat keputusan untuk pulang saja ke rumah kerana hujan terlalu lebat dan dijangka tengah malam mungkin hujan ini berhenti.dalam kehujanan itu aku mengikuti jalan utama bukan jalan belakang kedai wak, sepanjang perjalanan ke rumah itu aku begitu gerun mendengar bunyi kilat petir guruh di langit dan tiba-tiba satu dentuman kedengaran dan aku berasa kebas di dalam badan aku.

aku tersedar dan melihat keadaan sekeliling tidak basah tetapi kering seperti hujan tidak pernah berlaku. aku berfikir adakah tadi hujan atau aku bermimpi ?? aku pun berjalan pulang ke rumah.aku terkejut kenapa di rumah aku terkejut kenapa sofa coklat masih ada ? dan lagi mengejutkan tv rumah aku masih lagi memakai panasonic Sophia yang dibeli tahun 2000,dan ironinya decoder astro rumah aku berwarna perak !! dimanakah aku ini adakah aku di dimensi lain ??

jam di rumah pukul 11 malam, kenapa jam dinding ini bukan berwarna biru  sebaliknya berwarna hitam.! aku pun meneliti surat khabar kerana ini alat yang paling penting untuk menentukan tarikh dan peristiwa. tarikhnya ialah  23 MEI 2008 !! lagi haru biru !! aku selepas dipanah petir tadi telah dihantar ke 5 tahun  lampau. apa yang aku ingat pada masa ini ?? hanyalah pada 31 mei bisul buta dikaki aku dipotong di rumah sakit angkatan tentera.

aku pun pergi ke bilik.,oh mai god! tiada sebarang wayar yang melingkari di lantai bilik ni kerana aku tak pakai sebarang handfon pada waktu ini.lagi mengharukan macam mana aku nak charge blackberry aku ni? kerana apa  yang ada dalam blackberry ini sajalah bukti yang aku datang dari tahun 2013.
bilik aku ni hanya dipenuhi majalah g3,wisel dan mastika saja.dalam serabut  aku   menangis macam mana aku hendak kembali ke tahun 2013 ?? 

aku terkejut kerana pintu bilik dibuka oleh azfar 2008,lantas aku menutup mulutnya dan bercerita siapa sebenarnya aku dan macam mana aku boleh berada di sini.agak susah juga nak menerangkan kepadanya siapa aku dan mujurlah malam  itu malam jumaat dan tiada sekolah pada hari sabtu esoknya.untuk mengatasi masalah ini aku akan tidur di sebelah katil far dengan syarat jika dia keluar bilik,aku akan duduk di dalam dan jika aku keluar dia akan duduk di dalam.tidak sukar untuk mengatur rancangan ini kerana pada masa ini aku belum mempunyai laptop dan jika azfar 2008 keluar bilik tiada anip atau abu yang akan masuk ke bilik ini untuk main laptop seperti yang  berlaku di tahun 2013.

aku memberitahu azfar yang dia perlu mencari pasangan yang lebih baik, jadi untuk mencari pasangannya aku perlu menyamar jadi dia di sekolah.jadi isnin nanti aku akan ganti dia di sekolah tapi far menjawab yang cuti sekolah baru saja bermula dan aku perlu menunggu 2 minggu lagi untuk kembali ke sekolah.


2 minggu !!! lama tu,yang aku ingat minggu depan ialah sepupu azfar 2008 akan bertunang dan rumah ini akan jadi venuenya,dimana harus aku tinggal ?? pening kepala macam ni.setelah berfikir aku pun mengambil keputusan untuk menumpang tidor di mana-mana surau di kawasan setiawangsa dan keramat.keputusan itu dibuat kerana aku tak mahu menganggu perjalanan masa.dengan meminjam seluar slack coklat dockers azfar yang lusuh dan baju forest corak contengan warna aku pun berbekalkan rm 200 yang aku bawa dari masa depan untuk survive selama 2 minggu,aku membeli 5 helai baju untuk dipakai satu baju rm 5-8 saja,aku beli di kedai cap ayam kompleks Campbell,cukup la membalut tubuh aku dari aku bertelanjang bulat.


aku juga akan membawa baju dan seluar sekolah beserta  neck tie smk setiawangsa untuk menyamar menjadi azfar 2008 isnin nanti.aku membeli kasut yang mirip kasut sekolah di kedai kasut yebeng.
aku menggantikan tempat azfar 2008 hari ini dan aku terasa tua sebenarnya walaupun aku lahir di tahun 1992 berumur sebaya dengan nazrin adib,nazreyn,rizal,faliq,syaiful dan epy tetapi aku rasa seperti abang kepada mereka kerana aku berasal dari tahun 2013 iaitu 5 tahun lagi tua dari mereka.


tiba-tiba aku terlihat kelibat diyana sedang bercakap dengan rakannya.aku tak boleh menghampiri kerana aku berada di barisan depan dan peluang yang ada hanyalah mengorat dia di waktu rehat kebetulan kelas J hingga T waktu rehatnya ialah rehat kedua dan aku berharap semua berjalan lancar.di waktu rehat aku tidak melepak bersama mereka seperti biasa sebaliknya aku melilau sekeliling kantin mencari diyana dan nasib baik aku jumpa dia di pentas bawah blok A,dari situ aku pun menghampiri.aku memanggil dia diyana dan aku pun memberikan nombor telefon aku yang aku baru beli di sebuah kedai dobi sebelah restoran jumma.


Misi Berjaya ! aku ada beli handfon second hand hasil sumbangan azfar 2008 rm50 dari dicampur baki yang aku ada aku pun berjaya merealisasikan hasrat aku untuk mempertemukan azfar 2008 dengan diyana 2008.aku menasihatkan kepada azfar jangan risau kerana pagi tadi di sekolah semasa rehat aku ada mengusik nurul diyana faizah di pentas blok A dan sempat juga memberikan nombor telefon kepadanya,apa yang azfar 2008 perlu buat ialah tunggu mesej dari diyana.aku tidak memberikan nombor telefon blackberry 9320 ini kerana telefon ini pada masa itu belum wujud dan perkhidmatan tune talk hanya wujud pada tahun 2009 !! jadi aku perlu membeli servis yang ada pada masa itu iaitu maxis,celcom,digi, dan sebab ramai remaja memakai digi aku pun membeli maxis.


petang itu aku tak dapat balik awal kerana setiap isnin aku kena balik 1.45 petang,jadi aku pun menghantar mesej kepada nurul diyana dan bertanya dia ada dimana ?
jawapan diyana dia di rumah,aku pun mempelawa dia dating dan berkata aku berada di stesen teksi berdekatan rumahnya,dia terkejut dengan surprise yang dibuat aku.disebabkan waktu ini wangsa walk mall dan aeon au 2 belum wujud kami pun pergi berdating di KLCC,mujurlah waktu ini tambang bas masih lagi 1 ringgit.segala tambang bas,lrt aku tanggung.tiket wayang pun pakai duit aku tapi nurul diyana ni belanja kitorang makan.dalam wayang cerita speed racer, sebenarnya aku ada plan lain,wayang pukul 3.30 dan sebaik saja masuk ke wayang aku pun memeluk erat diyana,aku tanya dia tak marah dan dia suka,lepas itu mencium pipi nya dia tersenyum dan perlahan-lahan aku mencium bibirnya yang seksi,mula-mula dia berasa malu,tidak lama kemudian dia menyukainya dan petang kami pulang dengan berpegangan tangan menuju ke stesen lrt dan berpesan padanya jangan lupa mesej aku malam kelak.


aku mengatakan pada far aku hendak pergi mengambil angin malam ini risau  perbualan kami didengari oleh penghuni lain rumah ,ini pukul 10.45 malam aku pun keluar rumah untuk mencari burger,sedang aku melalui dewan masyarakat desa wangsa keramat ini tiba-tiba hujan turun dan semasa aku melalui  rumah tangki tiba-tiba aku dipanah petir dan aku tersedar dari mimpi,aku merenung blackberry 9320 aku dan aku tersenyum tarikh menunjukkan 14 mei 2013.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.