Monday, May 21, 2012

kenapa aku benci dengan guest india

di vistana ni aku paling tak suka dengan guest india,bangladesh dan sekaum dengannya.pasal dah la tak bertamadun dah tu pengotor pulak.zaman aku bellman dulu setiap petang guest india ni check in secara berkumpulan diwakili oleh travel agent.

macam mana aku tau diorang asal tanah besar india ?
aku ada seorang kawan kat bellman bernama DASS dia ni india malaysia.dia sendiri cakap yang guest india ni bila datang vistana ni sungguh kelam punya orang! dah la bawak beg besar-besar rasanya budak umur 4 tahun boleh muat dalam beg tu.dah la orang nye busuk,beg pun busuk jugak.aku berani jamin yang diorang tu tak mandi. dass cakap dari cara percakapan,gaya dan attitude dia menunjukkan yang india pengotor tu memang berasal dari new delhi,kolkatta,dan sebagainya.kadang-kadang satu troli bellman tu tak boleh menampung beg-beg guest india ni.
lepas hantar naik ke bilik begs kaum pengotor ni diorang ni boleh pulak demand hantar masuk bilik siap suruh aku susun beg dia yang bertimbun macam nak pindah hotel ni jadi rumah sewa dia.tapi dass dan seorang lagi bellman india malaysia, SASI cakap kalau guest india ni tak payah nak  5 star sangat servis.hantar beg naik atas lepas tu tinggal depan lif.pandai-pandai la diorang amek sendiri. lagi satu sebab aku tak suka diorang tu pasal dah la banyak kerenah dahtu tak reti bayar tip.bellman sememangnya wajib dibayar tips tak kira la 4-5 ringgit ke yang penting bayar.paling aku berbulu bila dibayar seringgit je ingat aku pemintak sedekah ?! ari,bellman dari sarawak pernah cakap kalau guest tu bagi seringgit dia balas : i can give u much  better than this.

attitude guest india ni terlalu teruk dan tak bertamadun,orang kita yang jarang datang bandar pun tak seteruk dan sehina tu.guest india jugak selalu mendatangkan masalah kepada setiap department dari FO-FnB-Housekeeping.masa check in kaum kulit hitam ni tak reti nak jaga perangai anak-anak kecik dah la suka berlari sana-sini dah tu plak menjerit macam hotel ni taman permainan pulak. masa kemas bilik guest india ni bau lebih kurang macam bau kandang kambing nak mampus aku dengan bau tinggalan bangsa tak reti mandi ni.masa breakfast tak usah cerita la ! pravin- budak india malaysia, cakap: dog can eat properly a! dah la makan macam 10 hari terkandas kat gurun sahara dah tu pulak boleh mintak aku amik plain water untuk diorang. sorry la ! plain water next to the water dispenser, u have to take it by yourself it is self service.
                                           
amik kau ! sebijik kena sound dengan aku. soalan lain pulak : is it vegetarian ? tolol kalau dah nampak ikan bilis dalam nasik goreng kat buffett line tu masih dikira vegetarian jugak ke? kalau nak vegetarian sangat pegi la ke cereal station dan salad & fresh fruit station tu. itu pun nak diajar ke? lagi satu masa ada table tengah penuh dengan pinggan kotor guest dia baru blah boleh tak jangan kacau ? dah la table tu kotor india kuno ni nak jugak duduk situ.kadang tak cukup kerusi dia boleh tibai makan berdiri. hinanya diorang ni tak hairanlah guest india ni berada dalam carta guest paling tak disukai staff vistana KL ni.
                                     
lagi satu, minggu lepas ada-ada je request dari guest india ni mintak isi air dalam botol diorang bersaiz 1.5 liter dan terbaru aku kena refill air dalam satu botol air bersaiz gelen minyak masak dah melampau paria ni. banyak tu kalau kat kedai luar mau dia caj 2.00 ringgit. memang la air kosong dari paip je,tapi kena fikir jugak kalau diorang tau nak free je lama-lama jadi tabiat diorang yang suka pada benda free saje

itu tak masuk perihal room service lagi. haritu aku hantar room service ke bilik 806 dah 2 kali aku hantar makanan ke bilik tu,penghuni nya orang yang sama dan aku sungguh baran dengan guest ni pasal bilik lain bila aku ketuk 1-2 pintu dah dibukak tapi bila guest india ni 10-11 kali ketuk baru bukak.dah tu tak bayar tip.selepas tu pulak bilik 1002,bilik paria jugak 7-8 kali ketuk baru dibukak padahal dalam bilik ada 5 orang tu. siap buat bising lagi, dah tu membebel kena bayar rm 14 untuk 2 botol mineral water cap vistana.dah tau mahal pegi la beli kat luar. ni hotel 3 bintang je baiya!  basic punya servis la.kalau u mahu 5 star pergi jw marriot dan ritz carlton sana la.


seperkara lagi, untuk syif 3petang-11 malam macam dah jadi budaya bila setiap 30 minit kena refiill welcome drink dekat lif guest.padahal masa aku kerja pagi adala sekali-dua je refill welcome drink tu.welcome drink tu cepat abes pasal pariappan ni suka sangat amek air dari water dispenser tu guna botol besar.fnb letak situ atas tujuan untuk diminum menggunakan juice glass yang diletakkan di sebelah water dispenser tu bukannya untuk diisi dalam botol air korang wahai otak dalam bontot! alasan diorang satu je- no supply drink- dey macha,kalau nak sangat minum air mineral pergi beli kedai la.banyak kedai runcit area vistana tu.

4 comments:

  1. BODOH ARR KO NI!! KUTUK2 INDIA LAK.. MANUSIA JGK WEY!! JUST DO YOU'RE WORK.. YOU'RE NOT A BOSS!! SO, JGN BLAGAK JD BOSS SB U KULI JE!!

    ReplyDelete
  2. kau india ke ? dah benda betul terima je la.dah macam BN kau ni tak boleh dikritik tak payah jadi manusia la kalau tak boleh dikritik

    ReplyDelete
  3. kalo sume keje nak sng bek xyah keje

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau tak keja hotel apa kau tau?! duduk hotel pun tak pernah

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.