Sunday, April 22, 2012

sungai oh sungai

 

di petang yang hambar aku berjalan di jejantas lrt dang wangi merentasi sungai klang.di tebing simennya kelihatan rumah-rumah lama yang aku jangka sudah ada di situ sejak merdeka lagi.masih cantik seni binanya tapi aku berasa kurang senang melihat keadaan rumah di situ yang dijadikan kedai makan dan berhadapan pula dengan bangunan-bangunan pejabat dan jalan raya yang sentiasa sesak.entah bagaimana diorang boleh hidup dengan keadaan macam tu.

satu masa dahulu aku mengejar pembangunan tanpa memikirkan untuk memelihara khazanah yang ada.rumah itu lah khazanah nya dan sungai klang itu lah aset kuala lumpur.bukan senang untuk melihat  sungai di tengah bandar yang sesak dan tak tersusun perancanggannya masih ada sungai yang mengalir.aku hairan tahun 2020 dicanangkan sebagai bermulanya era kemajuan negara dunia ke 3 macam malaysia.


 
tetapi itu tak bermakna kalau sungai klang dan sungai gombak masih lagi kotor sama seperti 30 tahun dulu.memang betul, sungai bukan lah penggerak kemajuan tetapi yang terselindung ialah KEBERSIHAN yang aku cuba terangkan di sini.di england,sungai thames satu masa dahulu tempat di mana sisa kimia dan najis mengalir hasil kesedaran orang inggeris mereka mula menjaga kebersihan sungai itu.bila sungai dah bersih pemandangan pun cantik dan dapat menjadi tarikan pelancong.








 


cuba bayangkan macam mana air di sungai venice,itali macam di sungai klang ?? sudah tentu takde pelancong yang sanggup ke situ bukan ? sedih sungguh aku melihar keadaan ini.aku teringin nak tengok air sungai klang itu bersih dan jernih macam 100 tahun dahulu.
                                 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.