Thursday, February 9, 2012

forgive but not forget

 

setiap manusia @ makhluk ciptaan Allah yang maha esa dikurniakan sifat marah tapi luahkan lah kemarahan itu di tempat atau saluran yang betul. tapi harus diingat KARMA sentiasa menanti hari ni kau marah orang,esok lusa tulat orang marah kau pulak,takde siapa akan terlepas dari KARMA
 
.ceritanya begini , ada seorang anak bertanya kepada bapanya bagaimana hendak menangani masalah sifat panas baran nya yang mudah marah walaupun hanya masalah kecil.kemudian si bapa mencadangkan anak nya ketika marah pergi mengambil sebatang paku dan ketuk kan paku tu di dinding.
lalu si anak pun berbuat la seperti yang disuruh.setelah 40 hari berlalu dinding itu sudah pun dihiasi dengan ketukan paku sebanyak 40 kesemuanya. sebatang paku bersamaan dengan 1 hari bermakna dalam sehari itu nisbahnya satu orang telah dimarahi si anak itu.

setelah di fahami lubang di dinding itu bermaksud parut atau sakit hati orang yang telah dimarahi si anak itu.bayangkan 40 orang sakit hati akibat dimarahi oleh si anak.mencabut paku di dinding membawa maksud si anak sudah memohon maaf kepada 40 orang mangsa nya.tetapi harus diingat memang paku sudah dicabut,kemaafan sudah dipohon, tetapi lubang itu tetap ada sebagai bukti kemarahan si anak.maksudnya hati orang yang di marahi itu tetap sakit dan sentiasa mengingati orang yang memarahi nya. point utama di sini ialah FORGIVE BUT NOT FORGET, memaafkan tapi tak kan melupakan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.