Monday, June 4, 2012

al kisah guest china

guest china ni biasanya check in secara group dan kalau secara 2-3 orang tu biasanya night angel. sumpah wallah aku tak pernah terlibat dengan call girl / night angel ni. aku tau pun masa tu aku tengah ada projek 11-7 iaitu bukak langsir coffee house untuk dihantar ke laundri.aku tengok ada 3 orang yang serupa macam 'ayam' dan tak syak lagi itu lah dia call girl.

guest cina ni datang dari tanah besar china dan sebab itu lah BAHASA menjadi satu masalah besar.pasal diorang tu majoriti bukannya boleh berbahasa inggeris dan ini mengingatkan aku masa ada satu guest ni mintak nak buat panggilan dari front desk ke bilik member dia,dia sebut nombor bilik member dia dalam bahasa cina sambil tulis sesuatu kat kaunter,aku tak faham dan aku amik kertas & pen mintak dia tulis,nasib baek dia tulis nombor 1-10 kalau di tulis dalam tulisan cina adoi terber!!

cina china dan cina malaysia ni ada perbezaan dia,kalau cina malaysia diorang nampak lebih kemas dan lebih suka berbahasa inggeris.kalau cina china diorang nampak selekeh dan bila ditanya diorang tetap akan menjawab dalam bahasa cina.masa kat housekeeping pulak aku masih ingat bila aku dapat panggilan dari satu bilik, dia cakap 'u come here,the bathroom is dirty' cara cakap dia dah buat aku seram macam roh si mati je. aku letak je la panggilan tu pasal masa tu pukul 8 malam.room maid dah balek pukul 7 petang.jadi takde orang la akan kemas.bukan aku tak nak kemas pasal aku order taker jadi sape nak ganti tempat aku ? masa tu pulak kritikal dengan supervisor bercuti dan senior order taker kena ganti tempat supervisor check bilik dari aras ke aras.

di fnb pulak sesi morning breakfast sungguh tension.masa nak clear pinggan kotor dari table diorang terpaksa la aku berbahasa isyarat pasal diorang ni sepatah haram bahasa inggeris pun diorang tak faham.dan masa kat coffee and tea station ada pakcik china ni tanya dalam bahasa cina,seorang pun tak faham apa dia tanya rupa-rupanya yang dia carik ialah dulang tempat letak pinggan & cawan kotor.aduh!

kadang-kadang ada yang mintak sudu & garpu tapi haram aku nak faham,bila dia buat bahasa isyarat baru faham,tapi diorang ni tak la seteruk dan sehina guest india dan bangladesh.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.