Monday, June 11, 2012

sepetang di manjalara

 
 semalam satu family aku pergi ke manjalara,dekat bandar tun razak nak hantar adik aku balek asrama.nama sekolah dia sekolah menengah agama Kuala Lumpur sampai saja di sekolah tu aku berfikir apakah ada pada agama?? aku menilai seseorang tu bukan dari luaran dia setakat pakai tudung labuh dalam SMAKL ni lepas tu buat muka baik,diam dan tunduk je baik tak payah.ke budak-budak yang sekolah kat smakl ni takut di ejek nerd kat sekolah biasa lepas tu memilih untuk belajar di sini bersama segolongan se-nerd dengannya?? banyak persoalan bermain di minda aku.

itu kali ke dua aku ke smakl.masa kali pertama dulu aku ada nampak budak-budak smakl berlatih berkawad,paling aku meluat dengan kepala dia yang mengajar kawad tu.mat belia sungguh! tak pun dia tu sekadar nak menarik perhatian junior perempuan di sekolah tu.sejujurnya aku masa sekolah dulu paling tak suka aktiviti berkawad ni kerana dari sinilah lahirnya mat-mat belia yang rasa dirinya power juga kawad ni selalu disertai mat rempit dan gangster sekolah.mat kawad ni jugak pada pandangan aku berlagak macam diri dia dah ditauliahkan sebagai bomba,polis,askar padahal peringkat sekolah saje tu.

 
entah apa yang dibanggakan dengan kawad tu agaknya.aku bukannya mat jambu yang tak boleh berjemur tengah panas,tapi aku menentang segala aktiviti unit ber uniform kerana ini ideologi pihak sekolah kononnya nak melahirkan remaja berdisiplin dan berwawasan sejajar dengan gagasan 1 meleisia.persetankan semua itu! kononnya patriotik la terlibat dengan aktiviti berkawad ni,tau tak yang korang tu pada pandangan kami yang anti kawad ni hanyalah seorang mat belia tahu!! atau erti kata lain skema.

berbalik ke topik asal,di manjalara ni dah mirip damansara dengan banyak bangunan baru dibina dengan kawasan perumahan yang susah nak jumpa rumah flat,tapi apartment dan rumah teres banyak.tapi yang bosannya macam takde tarikan la tempat ni.setakat tesco tu buat ape??

selepas tu aku singgah ke masjid imam ghazali untuk bersolat.(sebenarnya aku dah bersolat asar kat surau smaKL,yang bersolat kat masjid tu adik,mak dan bapak aku).semasa aku berjalan meneroka masjid tu tiba-tiba kaki aku terasa banyak habuk rupa-rupanya masjid ni tak dibersihkan dengan betul jijiknya aku dengan keadaan macam tu tak kan la masjid sebesar ni takde ajk kebersihan ?? bosannya duduk di manjalara ni.diorang ni takde inisiatif ke nak jadikan bandar ni from nothing to something??

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.