Thursday, August 30, 2012

Sebab Kenapa Aku Dah Gemok

Pada berat 70 kg aku rasa dah cukup gemuk untuk seorang yang berketinggian 167 cm paras body mass index juga pada 24.9 iaiti berada di paras overweight.aku masih berasa hairan macam mana dalam masa setahun setengah berat badan aku boleh naik sampai 15 kg pada awal 2011 berat aku ialah 65 kg dan semasa cuti semester berat aku tiba-tiba naik jadi 75 kg !!

sejak bulan mac 2012 aku mula melakukan langkah drastik dengan mengurangkan berat badan,timbangan pada bulan mac menunjukkan berat aku ialah 80 kilogram,berat yang paling berat dalam hidup aku.selepas seminggu berhenti mengambil nasi berat aku turun kepada 75 kilogram dan berat itu statik sehingga bulan ogos 2012 bila timbangan berat diambil menunjukkan berat aku sebanyak 70 kilogram. 10 kg turun dalam masa 5 bulan,member aku memang tak nampak penurunan ini sebab aku bukannya menggunakan london weight management yang mampu menurunkan sehingga 20-30 kg dalam masa beberapa minggu saja,

satu lagi usaha keras yang perlu diambil ialah dengan menghentikan pengambilan makanan berasaskan beras.seperti mee hoon jadi dalam kes ini aku harus kembali kepada Rancangan Menguruskan Badan Azfar Pertama (RaMBAP) rancangan ini  terbukti berjaya pada 2007/20008 dengan aku mampu menurunkan berat badan sebanyak 10 kg dalam masa 7 bulan,berat aku asalnya 70kg tetapi dengan pengambilan roti yang berterusan aku berat aku akhirnya kurang kepada 60 kilogram untuk tempoh 3  tahun iaitu 2007-2010

pengambilan air gas jugak menjadi punca kenapa perut aku membesar.http://www.esempoi.com/kesihatan/2-sebab-utama-untuk-berhenti-minum-air-soda/

aku bertekad untuk menghentikan pengambilan air bergas dan mula mengambil roti sebagai makanan ruji,

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.